Behandling af borger med KOL
Hjemmeobservation og
behandling af borger med KOL
Scenariet lærer brugeren at udføre TOBS på borgere med Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL), samt hvilke behandlingsmuligheder der findes.
Brugeren kan vælge mellem tre professioner: SOSU-hjælper, -assistent og sygeplejerske, og med udgangspunkt i dette valg besøges borgere med forskellige grader af KOL. Brugeren udføre en TOBS ved at foretage de forskellige elementer heri og får efterfølgende mulighed for at afprøve gængse behandlingsmetoder såsom tilføring af ilt, korrekt brug af inhalator o.a. Forløbet afsluttes ved at brugeren får mulighed for at reflektere gennem spørgsmål. Det er herefter muligt at prøve læringsscenariet igen med en ny borger, som har en anden grad of KOL.
Læringsmål
- At indsamle vitale værdier til en samlet TOBS-score, gennem et læringsscenarie placeret i borgerens eget hjem.
- At udføre forskellige behandlingsmetoder, som sammensættes ud fra ens valgte profession
- At arbejde med de enkelte elementer i en samlet kontekst, som begynder fra ankomst ved borgeren til afgang igen.
Tid det tager at gennemføre læringsscenarie: 10-20 min.
Udviklingspartnere





Vores førsteprioritet er at skabe en brugervenlig og yderst professionel læringsoplevelse.
Derfor har vi skabt følgende ekstra oplevelser på SundSim VR-platformen.

Vores førsteprioritet er at skabe en brugervenlig og yderst professionel læringsoplevelse.
Derfor har vi skabt følgende ekstra oplevelser på SundSim VR-platformen.

En introduktionsoplevelse
Denne oplevelse er lavet til alle, der er nye i SundSim VR og Virtual Reality generelt. Introduktionsoplevelsen er rolig og intuitiv og leder brugeren gennem forskellige simple aktiviteter, der introducerer alle måder at interagere på i SundSim VR. Brugeren vil lære:
- Grundlæggende interaktioner som at se sig omkring, klikke på knapper og gribe fat i objekter.
- At blive fortrolig med VR, og øge fokus på de læringsaktiviteter, der følger efter.
- At bruge VR-systemet er enkelt og intuitivt og ikke skræmmende.

En velkomstoplevelse
Det første man møder i SundSim VR er vores velkomstrum. Velkomstrummet er et lyst, roligt og overskueligt rum, hvor man bliver præsenteret for vores forskellige læringsscenarier og har mulighed for at gennemgå introduktionsoplevelsen.
- En nem og intuitiv måde at få adgang til de forskellige SundSim VR-læringsscenarier.
- Rummet er lyst og åbent, og skal efterlade brugeren afslappet og fokuseret.
- Et roligt lydbillede, der skal afhjælpe de spændinger, en førstegangsbruger måtte have.