Behandling af borger med KOL
Hjemmeobservation og
behandling af borger med KOL
Scenariet lærer brugeren at udføre TOBS på borgere med Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL), samt hvilke behandlingsmuligheder der findes.
Brugeren kan vælge mellem tre professioner: SOSU-hjælper, -assistent og sygeplejerske, og med udgangspunkt i dette valg besøges borgere med forskellige grader af KOL. Brugeren udføre en TOBS ved at foretage de forskellige elementer heri og får efterfølgende mulighed for at afprøve gængse behandlingsmetoder såsom tilføring af ilt, korrekt brug af inhalator o.a. Forløbet afsluttes ved at brugeren får mulighed for at reflektere gennem spørgsmål. Det er herefter muligt at prøve læringsscenariet igen med en ny borger, som har en anden grad of KOL.
Læringsmål
-
·At indsamle vitale værdier til en samlet TOBS-score, gennem et læringsscenarie
placeret i borgerens eget hjem. -
·At udføre forskellige behandlingsmetoder, som sammensættes ud fra ens valgte
profession -
·At arbejde med de enkelte elementer i en samlet kontekst, som begynder fra
ankomst ved borgeren til afgang igen.
-
·At indsamle vitale værdier til en samlet TOBS-score,
gennem et læringsscenarie placeret i borgerens eget
hjem. -
·At udføre forskellige behandlingsmetoder, som
sammensættes ud fra ens valgte profession -
·At arbejde med de enkelte elementer i en samlet kontekst,
som begynder fra ankomst ved borgeren til afgang igen.
-
·At indsamle vitale værdier til en samlet
TOBS-score, gennem et læringsscenarie
placeret i borgerens eget hjem. -
·At udføre forskellige
behandlingsmetoder, som
sammensættes ud fra ens valgte
profession -
·At arbejde med de enkelte elementer i en
samlet kontekst, som begynder fra
ankomst ved borgeren til afgang igen.
Tid det tager at gennemføre læringsscenarie: 10-20 min.
Udviklingspartnere
En introduktionsoplevelse
Denne oplevelse er lavet til alle, der er nye i SundSim VR og Virtual Reality generelt. Introduktionsoplevelsen er rolig og intuitiv og leder brugeren gennem forskellige simple aktiviteter, der introducerer alle måder at interagere på i SundSim VR. Brugeren vil lære:
- ·Grundlæggende interaktioner som at se sig omkring, klikke på knapper og gribe fat i objekter.
- ·At blive fortrolig med VR, og øge fokus på de læringsaktiviteter, der følger efter.
- ·At bruge VR-systemet er enkelt og intuitivt og ikke skræmmende.
-
·Grundlæggende interaktioner som at se sig
omkring, klikke på knapper og gribe fat i
objekter. -
·At blive fortrolig med VR, og øge fokus på de
læringsaktiviteter, der følger efter. -
·At bruge VR-systemet er enkelt og intuitivt og
ikke skræmmende.
-
·Grundlæggende interaktioner som at
se sig omkring, klikke på knapper og
gribe fat i objekter. -
·At blive fortrolig med VR, og øge fokus
på de læringsaktiviteter, der følger
efter. -
·At bruge VR-systemet er enkelt og
intuitivt og ikke skræmmende.
En velkomstoplevelse
Det første man møder i SundSim VR er vores velkomstrum. Velkomstrummet er et lyst, roligt og overskueligt rum, hvor man bliver præsenteret for vores forskellige læringsscenarier og har mulighed for at gennemgå introduktionsoplevelsen.
- ·En nem og intuitiv måde at få adgang til de forskellige SundSim VR-læringsscenarier.
- ·Rummet er lyst og åbent, og skal efterlade brugeren afslappet og fokuseret.
- ·Et roligt lydbillede, der skal afhjælpe de spændinger, en førstegangsbruger måtte have.
-
·En nem og intuitiv måde at få adgang til de
forskellige SundSim VR-læringsscenarier. -
·Rummet er lyst og åbent, og skal efterlade
brugeren afslappet og fokuseret. -
·Et roligt lydbillede, der skal afhjælpe de
spændinger, en førstegangsbruger måtte have.
-
·En nem og intuitiv måde at få adgang
til de forskellige SundSim
VR-læringsscenarier. -
·Rummet er lyst og åbent, og skal
efterlade brugeren afslappet og
fokuseret. -
·Et roligt lydbillede, der skal afhjælpe de
spændinger, en førstegangsbruger
måtte have.